Kirik on vangla
„Häda teile, kirjatundjad ja variserid,
te
silmakirjatsejad, et te sulete taevariigi inimeste eest! Ise te ei
lähe sisse ega lase sisse minna neid, kes tahavad sisse
minna.”
(Matteuse
23:13.)
Eesti
Evangeelne Luterlik Kirik meenutab siinkirjutajale nõukogude
sõjaväge, kus kehtib kindel hierarhia ja jäigad alluvusvahekorrad.
Marssaleid, polkovnikuid, majoreid, leitnante, jefreitoreid ja
sõdureid kehastavad kirikus piiskopid, assessorid, praostid,
õpetajad, diakonid ning koguduseliikmed. Konsistoorium on staap,
kogudused üle Eesti laiali pillutatud väeosad. Vene kroonus käinud
poisid räägivad armeest kui absurdsest vanglast. Sama lugu on ka
luteri kirikuga, kus direktiiv ülevalt on vanem kui meie ja vastu
vaidlemine ning iseseisev mõtlemine välistatakse eos.
Pole
eriline saladus, et kildkondadeks jagunenud eesti luteri õpetajate
hulgas on omad haiged, valetajad, vargad, abielurikkujad ja
-lahutajad jne. (Loomulikult ei puudu ka arukad ja vähem roojased.)
Milline seltskond! Ja nemad arvavad, et kuulutavad meile Kristust
ning söödavad-joodavad meid Kristuse ihu ja verega...
Ühiskonnas
toimuvat võib inimlikult mõista. Pastorid aga peaksid ühiskonnast
kõrgemal seisma, ometi pole see nii. Mustakuuemees võib meid
ristida, laulatada ja matta, kuid nende kolme toiminguga saab toime
iga ärksam pereisa. Häda seisneb muus – õpetajate vaimulik tase
on madal. Vaatamata teoloogilise stuudiumi läbimisele tunnevad
kirikuõpetajad pühakirja ühekülgselt ja pinnapealselt. Täpsemini
öeldes ei valda nad väge, mis peitub ristiga raamatus ega oska seda
koguduseliikmetele edasi anda.
Piibel on seitsmekordselt
lukku pandud tähendamissõna, igaüks kohe saladuse jälile ei saa.
Teoloogia õppimine ei pruugi veel viia pühakirja ja Jumala
saladuste mõistmiseni. Senikaua, kuni õpetajad ei taipa
tähendamissõnade sügavust ja kõrgust, senikaua, kuni Kristus
asetatakse ajaloolisse konteksti kala püüdma, tänase EELK
lihtliikme vaimulikku arengut ei toimu. Lugegem apostel Paulust: „Mu
lapsukesed, kellede pärast ma n ü ü d j ä l l e (minu
sõrendus – J. K.) olen lapsevaevas, kuni Kristus teie sees saab
kuju!” (Galaatlastele 4:19.) Jumal on vaim. Järgides Kristust kui
pelgalt füüsilist isikut ja lugedes võrdumeid sõna-sõnalt,
läheme rappa. Inimene, kellele hakkavad pühakirja pitserid avanema,
märkab imestusega, et teda on EELK-s nn. õpetajate poolt vangis
hoitud.
Kümneid tuhandeid eestlasi nõuannetega
varustanud Gunnar Aarma kirjutab oma raamatus „Vabanemine
teadmatusest. Suure püramiidi saladus”: „Me ei saa kedagi
kaitsta kollektiivse hullumeelsuse või enesetapu eest, kui inimesed
jätkavad visalt jumalikku austuse avaldamist oma ideaalidele, mis on
ju tegelikult ainult oma isiksuse projektsioonid. Teiste sõnadega:
kui nad visalt jätkavad Jumala asemel enda isiku kummardamist.”
(Lk. 145.) Presidendilt ordeni rinda saanud kirikumeestele, aga ka
teistele maist au jahtivatele õpetajatele tuleb meenutada kuldsalmi:
„Mis inimeste keskel on kõrge, see on Jumala ees jäledus.”
(Luuka 16:15.)
Selle asemel, et pühapäevast pühapäeva
piiblisalme korrutada, tuleb nii õpetajail kui ka
koguduseliikmeil
pühakirja järgi toimida ja elada. Kirikuõpetaja räägib
kantslist, et Jumal on armastus. Ilus, aga petlik. Tegelikkuses
hakkab Jumal armastuseks muutuma ainult neile, kes ei võta piiblit
mitte niivõrd ajalooraamatuna, vaid avastavad pühakirjas omaenda
elu õpiku.
Klassikalisele kirikulisele on Jumal ennekõike
vastutuul. Ei pea olema selgeltnägija märkamaks, kuidas
Kõigevägevam enamusele näkku puhub. Ühenäolised pseudokristlaste
hulgad, kes pühapäeva hommikuti rituaali täidavad, kogevad kirikus
melanhoolset tunnet, millel pole usuga mingit pistmist... Ja jätkavad
esmaspäeval oma elu samasuguses pimeduses nagu ennegi.
Elavaks
kristlaseks saamine on teekond. Ja mitte ajas (horisontaalselt), vaid
vaimus (vertikaalselt). Kirik tajub, et leeritamine on sel teel alles
esimene arglik kukesamm. Aga kuhu ja kuidas tuleb edasi minna?
Teenäitajad puuduvad. Võhiklik õpetajaskond hoiab kümneid
tuhandeid inimesi meelevaldselt kinni. See on kõige puhtakujulisem
terror oma palga ja tähtsuse nimel. Vaimulikult küündimatud
õpetajad, eesotsas Toomas Pauliga, kelle meelest kirik aitab
politseil tumedat massi vaos hoida (!)1
ja et maailmas reeglite kehtestamise õigus kuuluvat bioloogile (!),2
peaksid ameti päevapealt maha panema.
EELK hoiab
kramplikult kinni oma supiköögi (sotsiaalabi) mainest ja
funktsioonist. Siin avaldub ilmekalt võimetus mõista halastuse ja
ligimesearmastuse tõelist sisu. Õpitud abituse süvendamine ei vii
kedagi Jumalale lähemale. Kiriku esmane ülesanne on aidata inimene
Jumala sõna kaudu igas mõttes rea peale. EELK vaimulike vaimuliku
taseme juures on see välistatud, sestap peabki rahvale tröösti ja
suppi jagama.
Praegune kiriku usaldatavus tugineb üksnes
vaimselt surnutele, kellel enam millelegi muule loota pole. Voolaku
kantslist milline lurr tahes, nõtru lohutab see igal juhul. Kuigi
samas paneb vangi. Senikaua, kuni kirikuõpetajad lömitavad
„vaaraode”
ees,
tegeledes komsomolitöötajatest mänedžeridena saja ja ühe asjaga
kirikule saadetud abirahade arvelt, pole meil mingit lootust nende
käest vaimutoitu hankida.
Peapiiskop Jaan Kiivit kirjutab
(NB!) läkituses kogudustele, et Kristuse lunastuse anni vastuvõtja
– tavaline ristiinimene – ei saa kunagi täielikuks ega valmis.3
Eeltoodu on sügav eksitus, ja näitab kätte kogu kiriku tegevuse
vales suunas – inimeste vaim rikutakse. Ent kuidas marssal ees,
nõnda armee järel.
Iga
tõelise kristlase unistus ja püha kohus on saada täiuslikuks oma
maises elus. Puusärgis oleme selleks lootusetult hiljaks jäänud,
elu on möödunud vireledes.
EELK aga teeb kõik selleks,
et koguduseliige oleks kirikukivide külge pitseeritud. Järgides
Jaan Kiiviti juhitud ohvitserkonna „tarkusi”, kängume tublideks
liikmeannetajatest vangideks surmatunnini. Inimese sisemine kasvamine
(Kristuse enesesse sünnitamine) nõuab vaimseid pingutusi, ent
eelkõige luterlikest vangivalvuritest lahtiütlemist. Teist teed ei
ole.
Moraali- ja eetikavabadusest ei päästa Eestit mingi
Euroopa Liit ega NATO, vaid iga indiviidi isiklik vaimulik areng
(piibli keeles: meeleparandus). Eesti luteri kirikust abi ei
ole.
EELK peab senisel kujul ja koosseisus kokku varisema,
et seejärel fööniksina uuesti tuhast tõusta. Kuidas, see on
iseküsimus.
2001
------------
1
– Toomas Paul. Usu ja usalduse usutavus. Postimees 1. detsember
2000. https://arvamus.postimees.ee/1839483/usu-ja-usalduse-usutavus
2
– Toomas Paul. Vundamendita eetikasüsteem. Postimees 26. veebruar
2001.
https://arvamus.postimees.ee/1853041/vundamendita-eetikasusteem
3
– Jaan Kiivit. Peapiiskopi läkitus kogudustele jõulupühadeks
2000 ja algavaks Issanda aastaks 2001. Eesti Kirik 20.detsember
2000.
Ilmunud:
1)
KesKus nr. 6 2001, pealkirjaga: „Kirik, kurat! Sa oled vangla!”.
2)
Jüri Kaldmaa. „Isa kasvab pojaks” (2009), lk. 211–213.
Kommentaarid
Postita kommentaar